مشاوره تلفنی
اتصالات قطره ای

چرا ابیاری قطره ای ؟

سیستم آبیاری قطره ای چیست؟

آبیاری قطره ای کارآمدترین سیستم انتقال آب و مواد مغذی برای رشد محصولات زراعی است. در آبیاری به روش قطره ای آب و مواد مغذی مستقیماً به ناحیه ریشه گیاه، در مقادیر مناسب و در زمان مناسب می‌رسد، بنابراین هر گیاه دقیقاً آنچه را که نیاز دارد، برای رشد بهینه دریافت می‌کند. کشاورزان را قادر می سازد تا محصول مورد نظر را با بازدهی بالاتری تولید کنند و در عین حال در مصرف آب و همچنین کودها و انرژی صرفه جویی کنند.

 

چگونه کار می کند؟

آب و مواد مغذی در سراسر مزرعه در لوله‌هایی به نام خطوط قطره‌ای که واحدهای کوچکی به نام قطره چکان دارند، تحویل داده می‌شوند. هر قطره چکان قطرات حاوی آب و کود را به طور یکنواخت به منطقه ریشه هر گیاه در کل مزرعه می رساند.

 

5 دلیل استفاده از سیستم ابیاری قطره ای

1-جلوگیری از هدر رفتن اب

به وسیله ابیاری قطره ای میتوانید اب را مستقیما به ریشه گیاه مورد نظر برسانید و خواهید دید که همه قطرات اب در خاک نفوذ کرده  و تقریبا هیچ قطره ابی تبخیر یا از طریق جریان اب از بین نمیرود

همچنین امار نشان میدهد که در روش ابیاری قطره ای میتوان بین 30تا70درصد در مقایسه با ابیاری به وسیله اب پاش در مصرف اب صرفه جویی کرد.

امروزه حفظ اب در کشور ما که تقریبا چند سالی است که دچار مشکل کم ابی میباشد امری ضروری میباشد.

 

2-کاهش هزینه

مشخص است که هیج کدام از ما نمیخواهیم که قبض اب چند میلیونی داشته باشیم و از انجایی که حیاط ها ، باغ ها و سیستم های ابیاری قطره ای بسیار متفاوت هستن ، طبیعتا محاسبه میزان صرفه جویی هر فرد در قبض اب خود بسیار دشوار است ، اما مطالعات نشان میدهد که بسته به ویژگی های مختلف  ومزان کارامدی سیستم ابیاری میتوان تا 70 درصد در مصرف اب صرفه جویی کرد .

برای مثال میتوانید پس از راه اندازی سیستم ابیاری قطره ای ، صورتحساب قبض اب خود را مدت مشابه سال قبل مقایسه کنید و میزان صرفه جویی خود را در مصرف اب ببینید.

 

3- صرفه جویی در زمان

زندگی ما به سرعت در حال جلو رفتن است و همه ما ارزو میکنیم که زمان بیشتری برای زندگی کردن داشته باشیم ، به شما تبریک میگوییم چون با داشتن یک سیستم ابیاری مناسب و پیشرفته میتوانید این کار را انجام دهید.

این سیستم میتواند نیاز به کشیدن شیلنگ ها و ابپاش هارا ازبین ببرد ، و در وقت شما صرفه جویی کند.

 

4-گیاهان سالم تر = افزایش محصولات

همه کشاورزان میخواهند بیشترین بهره را از باغ خود ببرند و دوست دارن میزان ثابت برداشتی را در طول تابستان و اوایل پاییز داشته باشند.ابیاری قطره ای کمک شایانی به این امر میکند .

گیاهانی که با روش ابیاری قطره ای تغذیه میشوند ، سریع تر رشد میکنند و بازدهی بیشتری دارند.

در این روش ابیاری چون گیاه تمام اب مورد نیاز خود را دریافت میکند ، رشد گیاه به دلیل کم ابی کند نمیشود، قطعا شما هم  ممکن است ابیاری روزانه خود را به هر دلیلی به تعویق بیندازید که در این روش از این کار هم جلوگیری میشود .

یکی از مواردی که سیستم ابیاری قطره ای به جلوگیری از ان کمک میکند ، بیماری قارچی است که اغلب در شرایط مرطوب ایجاد میشود و زمانی این اتفاق رخ میدهد که ریشه گیاه  اب زیادی دریافت میکند .

 

5-کاهش رشد علف عای هرز

چه کسی دوست ندارد علف های هرز کمتری برای کندن داشته باشد؟

از ان جایی که ابیاری قطره ای اب را مستقیما به ریشه گیاهی که میخواهید رشد کند میرساند ، در نتیجه اب کمتری برای علف های هرز به هدر میرود و خاک بین گیاهان خشک تر میماند و از جوانه زدن علف های هرز جلوگیری میکند.

 

ابیاری قطره ای چیست؟

ابیاری قطره ای شامل چکاندن اب بر روی خاک با سرعت بسیار کم(2تا25لیتر) از سیستم لوله های پلی اتیلن با قطر 16 و دارای قطره چکان یا دریپر که در دو مدل تنظیمی و دبی ثابت تولید میشود. در نزدیکی گیاه اعمال میشود ، به طوری گه تنها بخشی از خاک که گیاه در ان رشد میکند خیس میشود ، که به شکوفا شدن گیاه کمک میکند.

 

محصولات مناسب ابیاری قطره ای

یرای محصولات ردیفی ( سبزیجات ، میوه های نرم ) و درخت ها که در ان میتوان یک یا چند قطره چکان فراهم کرد مناسب میباشد، به طور کلی فقط برای محصولات با ارزش بالا به دلیل هزینه های سرمایه ای بالا حتما نصب یک سیستم قطره ای توصیه میشود .

شیب های مناسب

ابیاری قطره ای با هر شیب قابل کشاورزی سازگار است.

همچنین با طراحی مناسب خطوط ابیاری میتوانید تغییرات در دبی (اب خروجی) از دهانه قطره چکان را کاهش دهید.

خاک مناسب جهت ابیاری قطره ای

برای اکثر خاک ها مناسب میباشد.

در خاک های رسی فرایند اب رسانی به ریشه گیاه باید به ارامی صورت بگیرد.

و در خاک های شنی برای اطمینان از مرطوب شدن کافی خاک ، قطره چکان هایی با دبی بالا مورد نیاز است.

 

آبیاری قطره ایی مناسب جهت ابیاری

یکی از مشکلات اصلی ابیاری قطره ای انسداد قطره چکان هاست.

بنابراین عاری بودن اب مورد استفاده در ابیاری از رسوبات یک امر بسیار ضروری میباشد.

در غیر این صورت نیاز به یک سیستم فیلتراسیون خواهیم داشت.

 

سیستم آبیاری قطره ای شامل چه اجزایی میباشد؟

  1. پمپ اب را از منبع میگیرد و فشار مناسبی را برای تحویل به سیستم لوله فراهم میکند.
  2. سیستم آبیاری میتواند شامل فیلتر هایی برای پاکسازی اب باشد.
  3. انواع متداول فیلترها عبارت اند از: فیلتر های دیسکی ، توری و فیلترهای شنی درجه بندی شده
  4. برخی از یونیت های کنترل حاوی کود یا مخزن مواد مغذی هستند و به ارامی یک دوز اندازه گیری شده از کود مایع را در طول ابیاری به اب اضافه میکند .
  5. این یکی از مزایای عمده ابیاری قطره ای نسبت به دیگر مدل های ابیاری میباشد.
  6. در ادامه ، خطوط اصلی لوله که معمولا از جنس پلی اتیلن یا پی وی سی میباشند اب را به سمت خطوط فرعی یا جانبی که معمولا در زیر خاک دفن هستند هدایت میکند.
  7. لوله ها معمولا در زیر زمین دفن میشوند تا از تخریب احتمالی توسط ماشین الات کشاورزی و تابش خورشید در امان باشند.
  8. لوله ای فرعی معمولا سایز 16 تا 32 میلی متر هستند.
  9. قطره چکان ها معمولا روی لوله های فرعی نصب میشوند و تخلیه اب از لوله فرعی را کنترل میکنند.این قطره چکان ها معمولا با فاصله 1 تا 2 متر از یکدیگر برای گیاه انفرادی مانند درخت نصب میشوند.
  10. برای محصولات ردیفی میتوان از قطره چکان هایی با فاصله بیشتر برای خیس کردن یک نوار خاک استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *